Usuwanie kar i filtrów w wyszukiwarce Google

Czym jest filtr Google?

Filtr  lub kara od Google to algorytmiczne lub ręczne działanie ze strony wyszukiwarki będące reakcją na próbę „nielegalnego” manipulowania czynnikami rankingowymi. Efektem nałożenia filtru jest najczęściej obniżenie pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania Google.

Z roku na rok Google rozbudowuje zakres prowadzonych działań antyspamowych. Efektem tego jest rosnąca ilość witryn, które w skutek stosowania niedozwolonych działań zostały ukarane poprzez nałożenie filtra.
kara-google-robot

Rodzaje kar i filtrów

Ze względu na zakres wpływu na ograniczenie widoczności w wynikach wyszukiwania można wyróżnić dwa rodzaje filtrów:

  • filtr częściowy – ma miejsce kiedy dojdzie do spadku pozycji lub całkowitego zaniku widoczności tylko dla określonej grupy zapytań
  • filtr całkowity – dotyczy wszystkich zapytań związanych z witryną (całkowity brak widoczności w Google).

Pod wzgledem sposobu nałożenia kary można wyróżnić:

  • kary algorytmiczne – nakładane automatycznie bez ingerencji człowieka. W tym przypadku Google nie informuje o przyczynach nałożenia filtru i konieczna jest samodzielna analiza problemu.
  • kary ręczne – nakładane w oparciu o ocenę dokonaną przez człowieka. Google zatrudnia pracowników, którzy szukają nieprawidłowości nie wykrytrych przez algorytmy. W tym przypadku otrzymujemy ogólną informację na temat przyczyn. Niemniej również konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy problemu.

Spadek ruchu po filtrze Google

Dlaczego warto skorzystać z pomocy  przy usuwaniu kar od Google?

Nałożenie kary na witrynę wiąże się ze spadkami ruchu co bezpośrednio przekłada się na obniżenie zysków. W związku z tym kluczowym czynnikiem staję się czas, który gra na naszą niekorzyść. Każdy dzień z karą oznacza straty, dlatego jeżeli nie mamy doświadczenia nie warto ryzykować.

Nasz zespół posiada doświadczenie w usuwaniu następstw kar nałożonych przez wyszukiwarkę Google. Jeżeli Twoja witryna również znalazła się w tej trudnej sytuacji lub występuje takie podejrzenie skontaktuj się z nami.

Nieprawidłowe usuwanie filtrów

Nieumiejętne próby usuwanie kar Google może doprowadzić do:

  • braku jakichkolwiek efektów – kara nie zostanie zdjęta pomimo poświęconego czasu oraz zasobów
  • poprawy widoczności, ale na takiej jaką mieliśmy przed nałożeniem kary
  • pogorszenia widoczności – w skrajnych przypadkach (np. nieumiejętne zastosowanie meta tagu noindex)

Co oferujemy w ramach naszych działań?

W skład działań przy wychodzeniu z filtra wchodzą:

  • analiza profilu linkowania
  • usunięcie lub dewaluacja nisko wartościowych lub spamerskich źródeł linkowania
  • wysłania prośby o ponowne rozpatrzenie witryny wraz ze stosownym uzasadnieniem
  • dostarczenie wytycznych dla administratora strony z nakresu dopuszczalnych i niedopuszczalnych praktyk pozycjonerskich (tzw. white hat i black hat SEO)

 Czego potrzebujemy?

Jeżeli jesteś zainteresowany skorzystaniem, z naszych usług wypełnij formularz kontaktowy. Średni czas oczekiwania to tylko 6 godzin. Do przygotowania oceny przyczyn problemu prosimy o przyznanie dostępu (prawa „zwykłego użytkownika”) do danych z Google Search Console do konta seo@neo-seo.pl. Informacje na temat przyznawania dostępów do GSC są dostępne pod adresem: https://support.google.com/webmasters/answer/2453966?hl=pl

Skontaktuj się z nami

Nie czekaj i prześlij nam informacje o swoim problemie. Przyjrzymy się Twojej witrynie i ocenimy możliwości rozwiązania problemu. Średni czas oczekiwania to tylko 6 godzin.

Poproś o bezpłatną ocenę problemu

Pytania i odpowiedzi

Jak rozpoznać czy mamy do czynienia z karą Google?

Podstawowym sygnałem sugerującym możliwość nałożenia kary na witrynę jest obniżenie pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.  Jeżeli nie śledzimy pozycji witryny alternatywnym sposobem sprawdzenia obecności kary jest weryfikacja danych dotyczących ruchu organicznego – nagły spadek do prawdopodobnie efekt filtru. Ponadto w przypadku kar ręcznych otrzymamy stosowną informację w Google Search Console oraz mail.

Jak długo trwa zdejmowanie filtru Google?

Każdy przypadek nałożenia kary Google należy rozpatrywać indywidualnie, ze względu na różnorodność możliwych przyczyn nałożenia filtra (np. pozyskiwanie spamerskich linków, kopiowanie treści etc.). W związku z tym oszacowanie czasu potrzebnego na przeprowadzenie działań mających na celu zdjęcie kary Google może wahać się w granicach od kilku do kilkunastu dni. Do tego należy doliczyć czas oczekiwania na reakcję Google (od kilku dni do kilku tygodni). W związku z tym w przypadku wystąpienia ryzyka nałożenia kary należy podjąć możliwie szybkie działania, aby zredukować wynikające z niego straty do minimum.

Czy można samodzielnie zdjąć filtr/karę Google?

Działania te można wykonywać samodzielnie, ale jeśli nie masz w tym doświadczenia to ewentualne błędy mogą pogorszyć sytuację. Oznacza to, że nieumiejętne działanie może uniemożliwić skutecznie odzyskanie pierwotnego stanu witryny lub opóźnić pozytywne rozpatrzenie odwołania.

Czy po nałożeniu kary muszę zmienić domenę?

Nałożenie kary na witrynę nie oznacza, że musisz zaczynać tworzyć witrynę od zera. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda się odzyskać utracone pozycje i przywrócić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania do poprzedniego stanu. Wymaga to jednak kompleksowej analizy oraz wiedzy na temat możliwych przyczyn nałożenia poszczególnych rodzajów kar.

Przenoszenie witryny do nowej domeny może być konieczne tylko w przypadku nałożenia kary permanentnej. W praktyce oznacza, że oczekiwanie na zdjęcie filtra jest nieopłacalne z uwagi bardzo długi okres (nawet kilkanaście lat).

Należy jednak zaznaczyć, że doprowadzenie to takiego stanu kiedy zdjęcie filtra/kary jest niemożliwe ma miejsce w skrajnych przypadkach. Jeżeli więc nie mamy na sumieniu tego typu praktyk, mamy duże szanse, że odzyskamy utracone pozycje.

Przykłady efektów kar i filtrów Google

Poniżej przykłady wpływu kar i filtrów na spadek widoczności w Google. Dane pochodzą z narzędzia SEMSTORM.

Kara Google przykład #1Kara Google przykład #2