Czym jest filtr Google?
Filtr lub kara od Google to algorytmiczne lub ręczne działanie ze strony wyszukiwarki będące reakcją na próbę „nielegalnego” manipulowania czynnikami rankingowymi. Efektem nałożenia filtru jest najczęściej obniżenie pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania Google.
Z roku na rok Google rozbudowuje zakres prowadzonych działań antyspamowych. Efektem tego jest rosnąca ilość witryn, które w skutek stosowania niedozwolonych działań zostały ukarane poprzez nałożenie filtra.
Rodzaje kar i filtrów
Ze względu na zakres wpływu na ograniczenie widoczności w wynikach wyszukiwania można wyróżnić dwa rodzaje filtrów:
- filtr częściowy – ma miejsce kiedy dojdzie do spadku pozycji lub całkowitego zaniku widoczności tylko dla określonej grupy zapytań
- filtr całkowity – dotyczy wszystkich zapytań związanych z witryną (całkowity brak widoczności w Google).
Pod wzgledem sposobu nałożenia kary można wyróżnić:
- kary algorytmiczne – nakładane automatycznie bez ingerencji człowieka. W tym przypadku Google nie informuje o przyczynach nałożenia filtru i konieczna jest samodzielna analiza problemu.
- kary ręczne – nakładane w oparciu o ocenę dokonaną przez człowieka. Google zatrudnia pracowników, którzy szukają nieprawidłowości nie wykrytrych przez algorytmy. W tym przypadku otrzymujemy ogólną informację na temat przyczyn. Niemniej również konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy problemu.